phone  +358 400 782 077       email   info(at)sorri.fi

phone +358 400 782 077 email info(at)sorri.fi
twitterfacebookyoutubeinstagramPinterest

twitterfacebookyoutubeinstagramPinterest

 

Salaatin satokausi jatkuu lokakuun loppuun.

Sorrin salaattia on lupa nauttia päivittäin.
 

Hanki voimaa vihreästä ja salaatista sitä saat. Salaatit kuuluvat ravinteikkaimpiin ruokiin. Niissä on vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. 
1 sangollinen salaattia vastaa 20 g silavaa!

Rouva Itse torilla

Kaikille tuttua sikurikasveihin kuuluvaa salaattia (Lactuca sativa) on viljelty jo liki 5000 vuotta. Egyptin hautamaalauksista ja reliefeistä on löydetty tuona aikana viljellyn salaatin kuvia ja haudoista on löydetty salaatin siemeniä. Salaatinviljelystä löytyy mainintoja myös antiikin Kreikan ja Rooman aikaisista kirjoituksista. 

Aurinkokuningas Ludvig XIV oli erittäin perso salaateille, jotka hänen hovipuutarhurinsa La Quintinien kirjaaman käsityksen mukaan "kostuttavat, raikastavat, huojentavat vatsaa, suovat hyvän unen, sytyttävät ruokahalun, hillitsevät Venuksen purkauksia ja sammuttavat janon." 

Roomalaisajoista lähtien on uskottu, että salaatti unettaa. Tämä johtunee kasvin maitiaisnesteessä olevista kitkerisä laktukiini- ja laktukopikriini-aineista, joita on erityisesti salaatin varressa ja suurten lehtien ruodeissa. Fytoterapiassa eli kasvilääkinnässä maitiaisnesteen katsotaan edistävän ruoansulatusta ja olevan hyväksi maksalle ja sapelle.

Suomessa salaattia on viljelty 1600-luvulta lähtien. Salaatinkantalajina pidetään piikkisalaattia (Lactuca serriola). Vuosituhansien aikana siitä on kehittynyt ja jalostettu monennäköisiä muunnoksia, joille on annettu omia nimiä. 

Kotipuutarhureille tuttuja lajikkeita ovat lehtisalaatti, keräsalaatti ja sidesalaatti. 

Lehtisalaatti (Lactuca sativa var. crispa) kasvattaa ruusukkeen, jossa lehdet ovat erillisiä. Lehtien muoto ja väri vaihtelevat, ja lehdet ovat mietoja ja pehmeitä. Lehtisalaatti on nopeakasvuisempi kuin keräsalaatti. Korjattuna ne nuutuvat helpommin kuin kerä- ja sidesalaatit. Puna- ja vihreälehtiset tammenlehtisalaatit ovat kestävämpiä. Jääkylpy herättää ja elvyttää nuukahtaneet salaatinlehdet. Ne muuttuvat jälleen rapeiksi, kun liotat niitä hetken jääpalavedessä.

Keräsalaatti (Lactuca sativa var. captitata) muistuttaa muodoltaan keräkaalia ja on salaattityypeistä suosituin. Pehmeälehtinen keräsalaatti tekee melko löyhän, pehmeän ja ohutlehtisen kerän. Rapealehtinen keräsalaatti, jääsalaatti eli amerikansalaatti tekee tiivimmän ja painavamman kerän. Sen lehdet ovat paksumpia, kovempia ja rapeampia. 

Bataviasalaatit (Lactuca sativa var. captitata) ovat salaattiresteytyksiä, lehti- ja keräsalaatin välimuotoja, rapeita keräsalaatteja. Poimuiset ja rapeat lehdet ovat joko punertavia tai vihreitä. Suurin osa batavioista kasvaa lehtisalaatin tavoin, mutta on myös löyhiä keriä muodostavia lajikkeita. Esimerkiski Lollo Rosso on hyvänmakuinen salaatti, joka kauniin ulkonäkönsä vuoksi sopii hyvin myös koristeluun.

Sidesalaatti (Lactuca sativa var. longifolia). Korkeakeräinen sidesalaatti eli roomansalaatti (romaine-, romana- ja cossalaatti) muistuttaa muodoltaan kiinankaalia. Se on ikivanha salaattilaji, jota viljeltiin jo muinaisessa Egyptissä. Sen lehdet ovat melko suuria, pitkiä ja karkeita. Väriltään sidesalaatti on tummanvihreä. Maku on tavallisen keräsalaatin makua voimakkaampi. Sidesalaattia käytetään tuoresalaateissa muihin salaattilajeihin sekoitettuna. Se käy mainiosti myös lämpimiin ruokiin. Sidesalaatti on seitsemäntenä niiden kymmenen vihanneksen joukossa, joissa on paljon E-vitamiinia, magnesiumia, tärkkelystä, sinkkiä, niasiinia (B-vitamiinia) ja L-arginia. Nämä nostavat libidoa, lisäävät huomattavasti seksuaalista nautintoa ja parantavat suhdetta seksikumppaniin. 

Sidesalaataeissa on nykyisin pikkusalaatteja, joiden lehdet ovat kapeahkot ja paksuhkot. Niitä kutsutaan sydänsalaateiksi, sillä salaatin löyhät ulkolehdet poistetaan ennen käyttöä. Little Gem -lajike on kätevä kasvistacokuori. 

Salanova® tarkoittaa raikkautta ja helppokäyttöistä salaattia. Salanova® salaatit ovat ns. One-cut-ready-salaatteja. Yhdellä viillolla leikataan kanta pois, jolloin saat valtaisan määrän pieniä, heti syötäviä irtosalaatinlehtiä. Sorrin käyttövalmiissa salaattisekoituksissa käytetään Salanova® -salaatteja. 

Monine muotoineen ja väreineen salaatti on maailman suosituin raakasalaattikasvi, jota yleensä syödään mehevien, mureiden ja maukkaiden lehtien vuoksi. Antiikin roomalaiset ja kreikkalaiset söivät salaattinsa aina aterian päätteeksi. Ensimmäisen vuosisadan lopulla Rooman keisari Domitianus muutti järjestystä ja sen jälkeen ateriat aloitettiin salaatilla. Sen aikainen runo kuului: "Vanhat saattavat tyytyä salaattiin jälkiruokana, me aloitamme salaatilla, kohottaaksemme sillä ruokahalua." Näin syödään myös nykyisin, salaattia ja raaka-raasteita syödään aluksi ja lämmin ruoka on pienempi osa ateriaa. 

Salaateissa on runsaasti kalsiumia, kaliumia ja beetakaroteenia. Siinä on myös K-vitamiinia, foolihappoa ja B-ryhmän vitamiinia, joka on välttämätön yhdiste mm. luuytimen normaalille verisolujen tuotannolle. Foolihapon puutteessa seerumin homokysteiinipitoisuus kohoaa. Sillä on havaittu yhteys sydänsairauksiin. Foolihapon arvellaan myös suojelevan paksusuolta syövältä. 

Tekemällä yhden muutoksen ruokavalioon, eli syömällä salaattia lähes joka päivä, voi saavuttaa melkoisen määrän terveyshyötyjä. Salaatin syöminen saattaa olla yksi terveellisimmistä ja yksinkertaisimmista tavoista, jonka ihminen voi omaksua.

Neljä terveellistä syytä, miksi salaatin lisääminen jokapäiväiseen ruokavalioon kannattaa:

1.

Salaatista saa kuituja. On vaikea uskoa että jokin, mitä emme voi edes sulattaa, voi olla niin hyväksi terveydelle. Syömällä runsaskuituista ruokaa voi alentaa kolesterolitasoja ja ehkäistä ummetusta. Kuituja syömällä olo tuntuu täydemmältä, ei tarvitse syödä niin paljoa ja lopulta voi jopa pudottaa painoa.


2.

Asiantuntijat sanovat, että suurimman osan tulisi syödä enemmän hedelmiä, kasviksia ja palkokasveja, jotka kaikki ovat hyviä salaatin osia. Säännöllisellä vihreän salaatin syönnillä veren antioksidanttitasot (C- ja E-vitamiinien, foolihapon, lykopeenin, alfa- ja beetakaroteenin) kasvavat. Useiden vuosien ajan tutkijat ovat todenneet hedelmien ja kasvisten runsaan syönnin alentavan monien sairauksien, etenkin syövän, riskiä.


3.

Salaatteja syömällä kalorit vähenevät. Jos haaveilee painonpudotuksesta, kannattaa aloittaa ateria vihreällä salaatilla. Tutkimukset ovat osoittaneet, että syömällä aluksi vähäkalorista ruokaa, kuten salaattia, kylläisyyden tunne lisääntyy, jolloin koko aterian kalorimäärä vähenee. Pitää kuitenkin muistaa, että salaatinkastikkeet saattavat sisältää paljonkin kaloreita, joten niitä tulee käyttää kohtuullisesti tai välttää kokonaan.


4.

Salaatteja syömällä saa hyviä rasvoja. Käyttämällä salaatin päällä oliiviöljyä saattaa saada muutaman elivuoden lisää. Italialaiset tutkijat väittävät, että yli 60 -vuotiaiden ruokavalio, joka sisältää paljon oliiviöljyä ja raakoja kasviksia, voidaan yhdistää pidentyneeseen elinikäään. Kertatyydyttymättömiä rasvoja sisältäviä ruokia, kuten oliiviöljyä, avokadoa ja pähkinöitä lisäämällä kasviksien sekaan, kehoon imeytyy enemmän suojaavia kasvikemiallisia aineita, esimerkiksi lykopeeniä ja luteiinia.

 

Suu salaatille! Salaattireseptejä löytyy blogistamme Suusalaatille.com

 

 

 

 

 

Terveyttä ravinnosta

SUU SALAATILLE

  Salaatin satokausi jatkuu lokakuun loppuun. Sorrin salaattia on lupa nauttia päivittäin.   Hanki voimaa vihreästä ja salaatista sitä saat. Salaatit kuuluvat ravinteikkaimpiin ruokiin. Niissä on vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita.  1 sangollinen salaattia vastaa 20...

Lue Lisää

Sorrin Facebook

Kauden reseptivinkki

Lehtikaali-kvinoa-salaatti

Superhyvää lehtikaalista!

Lue Lisää